Pocházím z Ostravice, z vesnice v podhůří Beskyd. Vždy mě zajímaly stavby a architektura, proto jsem si jako střední školu vybral Střední průmyslovou školu stavební v Ostravě Zábřehu, obor pozemní stavitelství. Dojíždění bylo sice náročné, ale myslím si, že průmyslovka mě jako první instance technického vzdělání silně ovlivnila. Mé další kroky směřovaly na stavební fakultu, kdy jsem chtěl zůstat v regionu a VŠB jsem od malička vnímal jako pojem.
Zvítězily tunelové stavby
Když přišel čas si vybrat konkrétní obor, rozhodl jsem se pro katedru Geotechniky a podzemního stavitelství, protože mě uchvátil podzemní svět. Od začátku jsem se snažil zaměřit na tunelové stavby, což bylo i mé téma bakalářské a následně diplomové práce. Při studiu mě nejvíce zajímaly a bavily předměty spojené spíše s ukázkami z praxe, jako ražení a vyztužování podzemních děl, podzemní stavitelství a předměty spojené s trhacími pracemi a technickými odstřely.
Rok před dokončením studia se mi podařilo dostat přes inzerát firmy Subterra a.s. na pozici stážisty - asistenta. Poslední ročník jsem absolvoval v režimu týden ve škole - týden v Praze na přípravě realizace projektu.
První práce – tunel Milochov
Po absolutoriu školy jsem nastoupil na hlavní pracovní poměr do Subterry a nastoupil na projekt tunelu Milochov u Považské Bystrice. Začínal jsem jako asistent vedoucího projektu a během realizace jsem se vypracoval na hlavního stavbyvedoucího a následně vedoucího projektu a závodního díla (realizace tunelů spadá pod gesci báňského úřadu a báňských předpisů).
Tunel Milochov je jednotubusový dvoukolejný železniční tunel o délce 1861 m včetně hloubených úseků, s únikovou štolou délky 266,5 m situované kolmo na hlavní tunel zhruba v jeho polovině. Jako zhotovitel jsme byli dodavatel celého tunelu včetně zakládání portálů, ražeb a následného vystrojení díla. Realizace probíhala od roku 2017 do roku 2021.
Po tunelu Milochov jsem změnil působiště a přestoupil do firmy Strabag a.s. na právě začínající zakázku – Výměna pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici metra Jiřího z Poděbrad v Praze. Na stavbě jsem zastával funkci stavbyvedoucího a následně vedoucího projektu.
Jedna stavba končí, druhá začíná
Tato stavba se skládala jednak z ražby a vystrojení nového bezbariérového přístupu, který je vybaven dvěma dvojicemi výtahů ve dvou úrovních s mezilehlou přestupní chodbou. Rekonstrukce celé stanice spočívala v odstrojení veškerých pohledových prvků, v sanaci nosných konstrukcí, výměně kompletních technologií, především tří ramen 70 m dlouhých eskalátorů. Bylo třeba také vše uvést do „původního“ stavu.
To vše se muselo odehrávat během 10 měsíců, v době, kdy byla stanice uzavřena pro veřejnost. Celá stavba probíhala od roku 2021 do roku 2024. Na přelomu roku 2024 a 2025 jsme odevzdali nabídku na obdobný projekt, a to na rekonstrukci stanice metra Flora, taktéž s vybudováním bezbariérového zpřístupnění.
Na obou stavbách jsem se podílel na vedení celého projektu, přípravě podkladů k fakturaci, komunikoval jsem mimo jiné s investorem i dodavateli, a hlavně řešil nejrůznější technická úskalí projektu, která přicházela skoro s denní pravidelností. Zadání projektu má vypracovaný nějaký předpoklad technického řešení, který je promítnut i do harmonogramu. Ale obzvláště u podzemních staveb občas bývá podhodnocen geologický průzkum a pak mají tyto okolnosti značný dopad na realizaci projektu.
Žijeme v době digitální
Aktuálně se celý stavební obor vydal směrem digitalizace, řeší se hlavně využívání moderních technologií pro řízení a organizaci projektů, jako je BIM, využívání dronů, nebo robotického psa pro 3D skenování.
Mladým lidem, kteří se teprve rozhodují o svém studiu a budoucnosti, bych určitě vzkázal, že stavebnictví je obrovský a široký obor. Určitě má smysl jej studovat a pracovat v něm. Díky tomu budete mít šanci za sebou vidět práci, která může sloužit společnosti po další dlouhá desetiletí.